Olivier Mosset


Olivier Mosset

Olivier Mosset (born 1944 in Bern, Switzerland) is a Swiss visual artist. He lives and works in Tucson, Arizona.  Mosset has spent considerable time in New York and Paris. In Paris in the 1960s he was a member of the BMPT group, along with Daniel Buren, Michel Parmentier, and Niele Toroni.[1] The group brought forth questions about the notions of authorship and originality, implying that they often did each other's works, and that the art object was more important than its authorship. Later, in New York in the late 1970s, Mosset undertook a long series of monochrome paintings, during the heyday of Neo-expressionism. He became a founding member of the New York Radical Painting group, radical referring both to an implied radical social stance, as well as a returning to the radical “root” of painting. This re-assertion of social relevance for abstraction, and even the monochrome, hadn’t been emphasized to such a degree since Malevich and Rodchenko. 1980s neo-geo artists such as Peter Halley who assert a socially relevant, critical role for geometric abstraction, cite Mosset as an influence...


Olivier Mosset (nato nel 1944 a Berna, Svizzera) è un artista visivo svizzero. Vive e lavora a Tucson, Arizona. Mosset ha trascorso molto tempo a New York e Parigi. A Parigi nel 1960 è stato membro del gruppo BMPT, insieme a Daniel Buren, Michel Parmentier, Niele Toroni. Il gruppo portava avanti il concetto di paternità e originalità (il che implicava che facevano spesso lavori degli altri) e del fatto che l'oggetto d'arte è più importante della sua paternità. Più tardi, a New York alla fine del 1970, Mosset intraprende una lunga serie di dipinti monocromi, durante il periodo di massimo splendore di Neo-espressionismo. Diventa uno dei membri fondatori del gruppo New York Radical Painting, con riferimento sia ad una implicita presa di posizione radicale sociale così come un ritorno alle "radici" della pittura. Questa nuova affermazione di rilevanza sociale per l'astrazione, e anche per il bianco e nero, non era stato sottolineato a tal punto neppure da Malevich e Rodchenko. I neo-geo artisti degli anni '80 (come Peter Halley) che chiedono il riconoscimento di una rilevanza sociale, ruolo critico per l'astrazione geometrica, citano Mosset come influenza...

Retrouvez le livre d'Olivier Mosset